När räntan går ner går det upp?

När räntorna är på väg ner så förväntar man sig inte en höjning. Inte när man har rörliga lån som jag. Men Swedbank dom rackarna, dom kan dom. De tycker att jag har för kort bindningstid. Att jag är en livsfarlig kund som kostar för mycket pengar. I brevet skyller de höjningen och avvikelsen på finanskrisen. Sedan uppmanar de mig att konakta dem. Troligvis för att erbjuda alternativ lösning. Erbjuda och erbjuda. De vill prisa ut mig och förlänga rörliga lånet till 3 månader. Man blir ju galen på sånt här. Men jag antar att alla andra banker redan gjort detta. De flesta verkar ha 3 månader "rörligt" numera. Fan.

Så nu ska jag skriva ett liknande trevligt brev till Swedbank.

Skärskilt meddelande till Swedbank

Eftersom jag har det lite knapert just nu har min förutsättning på marknaden förändrats. Jag har därför fattat beslutet (helt ensidigt faktiskt) att sänka räntan. En konsikvens av min förändrade ekonomiska situation så att säga. Skulderna har ökat.

Swedbank uppmanas därför ta kontakt med mig för att diskutera de "alternativa lösningar" jag kan erbjuda. Som är mer förmånliga för er.  Ni har 5 dagar på er.

Hälsningar Blingbling


Kommentarer
Postat av: Kimmi

Fabulous! På dom bara! Grrrrr

2009-03-25 @ 23:40:02
URL: http://asiktskanonen.se
Postat av: Sofia

Ja gör det! Visa vad du går för! Hårt mot hårt! (använd din hockeyfrustration)

2009-03-26 @ 00:02:52
URL: http://sofiasko.bloggagratis.se
Postat av: Hans

Ja det där känns väldigt desperat. Frågan är hur det egentligen står till med dom.



Är det på väg att gå sönder vore det nog bättre för Sverige att det lämnade över det smidigt i tid.

Postat av: Erik

Tyvärr innehåller villkorsbilagan ett utrymme för banken, att t.ex. vid ökade upplåningskostnader, ändra definitionen av "referensräntan", normalt sett STIBOR 2M, vilket de nu gjort till STIBOR 2M+0,5.



Att det kostar banken mer än referensräntan att låna upp pengar är sant, även om det främst gäller 1M. Vad som också är sant, men vilket de inte säger, är att detta förhållande mer gäller Swedbank än någon annan svensk bank. Just för att Swedbanks krasch i t.ex. Baltikum ger dem sämre villkor på interbankmarknaden, än t.ex. Handelsbanken. Så priset för bankens jakt på vinst på företagsmarknaden i Baltikum passas vidare i form av kostnader till svenska privatkunder. Precis som under 90-talets kris.



Grymt brev, funderar på att skicka ett jag också. "Om räntan gått upp under senaste tid, kan det ändå innebära att ni, banken, kan ta ut en höjd ränta, även efter min sänkning". Underbart!

2009-03-26 @ 07:42:24
URL: http://lostintokyo.webblogg.se/
Postat av: Psyk

Åh, antar att det gäller bolån? Något sådant har inte jag. Inte ännu, och förmodligen aldrig, känns det som... Men att lägga in ett vönligt men bestämt fuck you åt bankerna, det tycker jag är på sin plats i dessa tider.

2009-03-26 @ 09:07:23
URL: http://psykbryt.com
Postat av: Fröet

fy fan vad bra. Låt inte dom jävlarna ta dig!

2009-03-26 @ 09:41:43
Postat av: Magnus

Jag kommer att anlita dig som konsult när jag ska ha bankkontakt nästa gång.

2009-03-26 @ 17:24:57
URL: http://papamac.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: