Rättvist eller inte

Hur stort misstag kan begås utan att ryka? För Mona räckte det med en Toblerone. Män tycks klara sig betydligt bättre, så vem sätter då deras ribba? De kan fan begå hur grova misstag som helst. Vi förlåter dem så gärna.

Jag tycker detta är ruggigt problematiskt. Borde inte bry mig, men kan inte låta bli. Kan det vara så att vi kvinnor bedöms och döms hårdare än män? Av oss, av media och av sig själva. Eller inbillar jag mig? Jag hoppas verkligen, verkligen att jag inbillar mig.



Kommentarer
Postat av: Jerk

Nja, det var väl mer än en Toblerone..hon handlade väl ganska vilt med fel kort då och då (även om hon betalade sen..)...Björn Rosengren var ju en som fick avgå också, men nog verkar det som om kvinnor bedöm hårdast..eller så är ni mer korrumperade ;)

2007-11-05 @ 21:42:23
URL: http://dalaibk.webblogg.se
Postat av: Lina

jag tror tyvärr inte att det är inbillning.

2007-11-05 @ 21:43:40
URL: http://litenfro.blogg.se
Postat av: Magnus

Jag tror det avänds helt olika måttstockar för hur män och kvinnor bedöms.

2007-11-05 @ 22:30:43
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: tess

det är inte en inbilling... tyvärr... toblerone för mona, men porrklubbar med regeringens kreditkort och sitter kvar i jobbet för en man... you be the judge!

2007-11-05 @ 22:55:47
Postat av: Jerk

tess: porrklubb med fackets kreditkort och fick gå..sen kom han in i politiken, och inte bara Toblerone för Mona, men Mona kom också tillbaks..så de jämförelserna är väl inte riktigt korrekta..
Sen tror jag också att kvinnorna skärskådas hårdare..bara att titta på att Billström sitter kvar i regeringen..eller Littorin..

2007-11-06 @ 00:16:17
URL: http://dalaibk.webblogg.se
Postat av: Blinbling

Jag tror så här: Kvinnor som sitter på höga positioner granskas hårdare än män i samma befattning. Så är det på min arbetsplats, så är det i media och ja, typ överallt utom i min närmasta umgängeskrets och inom min familj.
En kvinna ryker efter ett misstag, en man kan göra två tre, fyra, fem, sex, sju - 10. Ni har det bra killar. Ni sitter säkert.

2007-11-06 @ 08:54:39
Postat av: Blingbling igen

Ulrica Schenström fick tex avgå efter en dumhet, medan en rad manliga makthavare kan ta skydd av ryggdunkare trots värre beteenden. Tra la la... Och Anders Pihlblad tycks klara sig fint i alla fall. Har inte han gjort fel?

http://www.resume.se/nyheter/2007/10/29/det-har-varit-manga-dunkar/index.xml

2007-11-06 @ 09:38:23
Postat av: Sarah

Jag tror att om det hade varit en manlig politiker och en kvinnlig journalist i "Schenströmhistorien", skulle det vara den kvinnliga journalisten som skulle få gå och få skit medan den manliga politiken skulle klara sig. Jag brukar inte vara mycket för att snabbt se könsrollerna men jag tror ärligt talat att det inte går att undgå här.

2007-11-06 @ 13:02:01
URL: http://www.sarah.webblogg.se
Postat av: Patrik

Jag är övertygad om att kvinnor har det svårare. För att lyckas som kvinna räcker det inte att vara lika bra som männen, man måste vara bättre. Det gör mig hemskt ledsen. Det är bland annat därför jag vantrivs ibland i Korea.

2007-11-06 @ 13:37:18
URL: http://pudding.blogg.se
Postat av: Therrorese

Du inbillar dig inte. Tyvärr

2007-11-06 @ 22:53:18
URL: http://therrorese.blogg.se
Postat av: 08an

jag tror tyvärr det är så att en manlig hånglande politiker hade klart överlevt.

2007-11-07 @ 23:25:29
Postat av: Hanna

Visst bedöms de hårdare, av media, av andra kvinnor, av män. Varför? Ja, inte vet jag. Men fy fasen vad överjävligt det är! Skärpning! Och jag menar alla!

2007-11-09 @ 15:54:19
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: maritzi

I hemmet är det precis tvärtom. Där dömer kvinnan mannen hårdast, kvinnor omyndigförklarar ofta sina män inför andra. Erfarenheten har jag fått på min arbetsplats (restaurang) Sitter det ett gäng kvinnor, framförallt de mellan 28-45, talar de ofta nedlåtande om sina män. Vid ett tillfälle reagerade jag på en kommentar från en kvinna som sa till gruppen kvinnor i sällskapet... Ja, nu ska det bli kul å se om han tömt diskmaskinen när jag kommer hem!! Samtliga åhörare nappade på denna kommentar och fortsatte i samma anda resten av kvällen.. Varför undrar jag? Jag tror att kvinnor har ett handikapp gentemot männen i avseendet hur man tar emot kritik... Kvinnor är vana att få Ja, medan män ofta får Nej. Vilket gör att mannen blir mer hårdhudad än kvinnan.. De klarar av att ta kritiken som en del i den personliga utvecklingen, och går snabbt vidare, medan kvinnan tar den personligen, ofta negativt, och hänger upp sig eller kan ej glömma osv. Därför skapas det mer dramatik kring henne.. ovänskap, skitsnack, falska relationer m m. Kvinnan blir därför också mer ensam och mer sårbar. Kvinnan räds kritik.. vi måste bli bättre på att rusta våra döttrar mot detta då kan vi se en förändring även.

2007-11-17 @ 22:28:42
Postat av: Blingbling

Till maritzi: Du har helt klart en poäng.

2007-11-18 @ 19:52:56
URL: http://blingbling.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: