Min värsta baksmälla

Innan jag går till sängs ikväll tänkte jag att jag skulle prata lite om cellgifter. Starka grejer som får en att må för jävla överjävligt. Som en enda lång baksmälla eller som en plågsam vinterkräksjuka. Som tur är finns bra piller som blockerar all dess symtom, bara man får i sig dem i tid och inte somnar ifrån dem.  

En typisk cellgiftsdag på Radiumhemmet:  

Kanylen sätts på plats:
Som jag tidigare berättat är jag svårstucken som få. Jag var alltid veckans utmaning. Sjuksyrra nr 1 gav upp efter femte sticket, sköterska 2 efter tredje, syrra 3 gav inte upp förrän mina tårar rullade. Då kallades narkossyrrorna in. De kan sätta nålar jag svär. Greta & Åke var också duktiga.  

Förberedelsen:
Innan själva cytostatikan skulle in i kroppen tankades jag med vätska. Detta för att njurar skulle komma igång. Det resulterade i att det blev ett himla spring till toaletten, med sladdar och droppställning och allt. När kissandet kommit igång pumpades giftet in och toabesöken blev allt tätare. Inte nog med det. Allt jag pissade ut skulle dessutom mätas. Så där höll det på i 6 timmar. Sedan kom feber och allergichock. Tydligen inte vanligt, men min kropp köpte inte det som pumpats in. 40 grader och nässelutslag. Ja fy f*n! Och vad händer då? Jo, mer dropp i form av antibiotika. Jag plaskade runt i mediciner.  Mina celler fick sig en rejäl kalldusch & kallsup. 

Hemfärden:
Efter behandlingen masade jag mig ut till 3:ans buss. Hem till Södermalm för att sova ruset av mig.  

Baksmällan:
Ni vet hur kass magen kan bli av antibiotika. Ni vill inte veta hur kass den blir av cellgifter. En dag i taget, en dag i taget… Ja, så gick det till i några månader.

cellgifter


Här har vi min medicin som fick mig att lida pin!


Kommentarer
Postat av: Magnus

Överjävligt! Det där låter inte det minsta kul. Hur orkade du med denna behandling?

2007-02-02 @ 07:11:06
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Blingbling

Till Magnus: Man få gå på vilja helt enkelt. Dessutom dopades jag rätt rejält med blodtransfusioner. Jag berättar mer om det en annan dag.

2007-02-02 @ 14:01:58
Postat av: Lazy Girl

usch din stackare, låter fruktansvärt..jag hoppas att du inte var ensam under detta helvete.

2007-02-02 @ 15:37:30
URL: http://industrialview.blogg.se
Postat av: Blingbling

Till Lazy Girl: Visst kunde det kännas ensamt ibland. Men vänner och familj har stöttat och peppat mig till 110%.

2007-02-02 @ 18:04:22
Postat av: Anonym

Du är så fantastisk, en sån kämpatjej värd all världens kramar! Jag har, och har haft dig i tankarna mycket under din sjukdomstid!
Det var så roligt att träffa Dig hemma hos systeryster!
KRAAAM från en gudmor till en annan!

Vi ses snart igen! Jag kommer till Sthlm i mitten av februari, och du vet att du är välkommen till Gotland när du vill!

2007-02-03 @ 00:54:27
Postat av: Blingbling

Till författaren av senaste inlägg: Tack för att du har mig i tankarna ibland. Du anar inte hur mycket det betyder :) Det var skoj att träffa dig också. Jag kanske tar mig en tur til Gotland redan i vår :)

2007-02-03 @ 09:30:40
Postat av: nollåttan

oh man. förstår att det var tufft. fick du ngn slags psykologstöd eller tyckte du att det "räckte" med vänner och familj? sköt om dig!

2007-02-03 @ 10:53:51
URL: http://www.nollattan.blogg.se
Postat av: Blingbling

Det är nog först nu jag känner mig stark nog att prata om det. Jag ska börja träffa psykolog hade jag tänkt. Min läkare kan kanske föreslå någon. Visst kan jag prata, samt få stöd av vänner och bekanta. Men det är också nyttigt att prata med någon man inte känner. Någon med erfarenhet av cancerpatienter tex.

2007-02-03 @ 17:41:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: