Fredagsfyran

 Fredag igen... Och här kommer veckans Fredagsfyran.

  1. Skolminister Jan Björklund (fp) har öppnat upp för att skolor ska kunna ha klasser som innehåller antingen bara flickor eller bara pojkar. Vad ser du för för- och nackdelar med att skilja könen åt på detta vis? Visst kan det finnas en bra tanke bakom idén. Jag minns ju hur stor plats pojkarna tog när jag själv gick i skolan. De hade också en tendens att sabba undervisningen. Kanske var det för att impa på oss tjejer, vad vet jag. Men att skilja dem åt… Njaaa. Jag kan inte se en koppling till det verkliga problemet. Om flickor och pojkar undervisas för sig, hur uppfattar de då sedan den verkliga miljön utanför klassrummet? Följden kan bli att eleverna lär sig något som har föga att göra med det verkliga livet.

  2. Vissa vill ha fler betygssteg. Andra vill inte ha några betyg alls. Vad tycker du?
  3. Själv fick jag i grundskolan betyg i skalan 1-5 för att sedan på Universitetet bedömas i skalan U, G och VG.


    Egentligen sa väl inte betygsskalan 1-5 speciellt mycket. Att jag hade en 5:a i svenska sa inget om mina egentliga kunskaper. Snarare talade det om hur mina kunskaper i ett ämne förhöll sig till mina klasskompisars kunskaper. Det kom som en chock när jag sedan började i gymnasiet. För vips så fick jag vassare klasskomisar och hoppsan, min 5:a förvandlades till en 3:a.


    Jag tror mer på dagens system. För visst är det så att elevernas kunskaper bedömas i relation till specificerade kunskapskvaliteter? Om så är fallet så ser jag ingen fara i att sätta betyg på elever. Kanske inte de yngsta, men från 7:an anser jag vara lämpligt.


  4.  Flickor får i genomsnitt bättre betyg än pojkar. Vad tror du är den största anledningen till detta?
  5. Ja.., vi är helt enkelt smartare.


  6. I världens bästa skola fungerar det… på vilket sätt? Låt eleverna påverka skolplanen och sin egna kunskapsutveckling. Ge dem möjligheten att fördjupa sig i ämnen de faktiskt brinner för. Låt dem växa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: