Syjunta – konsten att slakta en stickning

Ikväll smäller det. Syjuntan återinförs. Den är inte längre en utdöende sammankomst. Jag har inhandlat stickor och garn och Lotti har fixat mönster. Det ska bli ett par lovikavantar till Micke, för det har jag lovat honom i julklapp. Kanske lite väl modigt och våghalsigt. Jag har nämligen ett litet problem… Jag kommer inte riktigt ihåg hur man gör. Fixar inte ens att lägga upp en maska. Vad har jag gett mig in på?

Lotti har iof lovat att jag ska få lägga pärlplattor om det skiter sig helt.

Bäst av allt är trots allt att vi träffas och skvallrar. Precis som damerna gjorde förr.


Länge leve syjuntan!



Syjunta



Syjunta = ett vardagligt uttryck för sammankomster vars ursrpungliga ändamål varit att träffas för att ägna sig åt sömnad eller handarbete. Till skillnad från syföreningar är syjuntan ingen formell organisation eller förening, utan utgörs av de vänner som i varierande grad av regelbundenhet träffas. Vanligtvis är deltagarna kvinnor som träffas hemma hos varandra. Hämtat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Syjunta



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: