Fredagsfyran -Tema: Moraliska spörsmål

  1. Om en hemlös ber dig om pengar, vad gör du då? Då och då skänker jag en slant. Beror alldeles på vilken sinnesstämning jag befinner mig i och var jag stöter på tiggaren. Är det när jag själv är mätt i magen och det är kallt ute, ja då är mitt samvete på givarstadiet. Kan skänka allt från sedlar till rikskuponger faktiskt. Är tden hemlöse full, ja då avstår jag oftast eller blir betydligt mindre generös.
  2. Om du ser någon stå med bilen på motorvägsrenen och viftar med händerna, vad gör du då? Nu har inte jag körkort och åker sällan bil. Hade jag haft det så vet jag faktiskt inte hur jag hade agerat. Av rädsla för att den vikande personen är galen på något sätt eller kan skada mig kanske jag låter bli. Har ju sett "När lammen tystnar". Vips så har man hamnat i någons bagagelucka.
  3. Om någon ringer på och ber dig ta hand om en kattunge som annars måste avlivas, vad gör du då? Jublar av glädje och tar glatt emot trasselsudden. Jag har ju alltid haft katt och vem kan säga nej till en söt kattunge. Inte jag i alla fall.
  4. Om en vän ber att få låna 5.000 kronor av dig, men absolut inte vill säga till vad, vad gör du då? Hjälp, jag har nog inte ens 5 000 kr att avvara. Hade jag det och det var en nära vän hade jag självklart ställt upp. Detta utan att kräva att få veta vad pengarna ska användas till. Jag litar på mina vänner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: