Brrrr

Nu är det kallt i mina hemtrakter. Det vi upplever här i Stockholm är endast en ljummen bris i jämförelse.



Därför tänkte jag bjuda på en liten historia. För att liksom värma upp. Jag tänkte bjuda på mitt kyligaste minne. En temperatur på ca -45. Det var brrr mina vänner. Very brrr. Jag befann mig i Jukkasjärvi (PRAO på Ishotellet hos min vän Martin) och året var 2002. Tror jag. Well, det var Nyårsafton, så mycket har jag koll på. På Ishotellet ringde de i en klocka när det var -40 (där av kollen på graderna). Denna svinkalla Nyårsafton skulle vi gå över isen till Poikkijärvi. Och är det -40 i Jukkas vet alla att det är minst -45 nere på älven. Blåser gör det också. Men nääråå, det stoppade inte oss. Över älven skulle vi. Till gården med flest slädhundar. Följ ylandet. Härda ut.

Det var så inihelvete jävla kallat där nere på isen att man inte kunde andas. Vinet i vår baginbox frös till is, likaså snuset i fickorna. Och en japansk vän förfrös sina öron. Han hade glömt ta av sig glösögonen. Sen samma iskalla tur tillbaka, för tolvslaget skulle firas på Ishotellet som sig bör. Burrr.. Men på Ishotellet mina vänner, där är det varmt. Hela -5. Rena blian.

Vi var hårda på den tiden. Det badades såklart bastu den natten. Och de riktigt tuffa drog ett isvaksdopp. Jag vågade inte med risk att krackelera, men jag rullade mig i snön. Respekt!

Nu till lite kuriosa för de nyfikna. Även det handlar om kyla. Källa är Wikipedia (den kan man väl lita på).

  • Lägsta uppmätta temperatur (Sverige) -52,6 i Vuoggatjålme, Lappland den 2 februari 1966.
  • Lägsta uppmätta temperatur (Worldwide): -89,2 °C vid forskningsstationen Vostok, Antarktis 21 juli 1983. Vostokstationen ligger 3 488 meter över havet.
  • Lägsta uppmätta temperatur på en plats som bebos permanent är -68,0 °C i Ojmjakon, Sibirien 6 februari 1933. Det finns emellertid en inofficiell notering i Ojmjakon på 71,2 minusgrader.
  • Världens kallaste plats (årligt dygnsgenomsnitt) är "södra köldpolen", Antarktis: -58 °C. Vostok har en årsmedeltemperatur på -57 grader.

Brrrrrrrrr........


Kommentarer
Postat av: Magnus

Det kyligaste jag upplevt är mitt förra äktenskap...

2010-01-07 @ 20:23:11
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Okej, du vinner.

2010-01-07 @ 21:49:38
Postat av: Sofia

säger det samma! Brrr.



Papamac tar priset!

2010-01-07 @ 23:51:48
URL: http://soFiasko.bloggagratis.se
Postat av: Jerk

Mitt köldrekord är -39 i Kramfors vintern -99..vi fick be receptionisten på hotellet att skjutsa oss till jobbet för Volvon starta inte..

2010-01-08 @ 02:20:06
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Postat av: Kang

Bryr mig inte ens om att försöka bräcka dig. Jag föredrag +40 och 98% luftfuktighet...



Kul att hälsa på dig igen. Ska följa dig nu när jag börjat blogga själv igen.



kram!

2010-01-08 @ 10:26:46
URL: http://helamig.wordpress.com
Postat av: Hanna

Det är respekt att gå utanför dörren utan något på huden i den kylan, isvak eller ej!

2010-01-08 @ 12:43:17
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Blingbling

Hej Kang =) Vad kul att se dig här. Välkommen tillbaka. Jag ska hälsa på dig också såklart.

2010-01-08 @ 18:01:24
Postat av: tina

Haha, "rena blian", det är skönt att höra lite rejäl norrländska! Jag övar mig på att prata bredare efter alla år av urvattning.

2010-01-09 @ 09:53:33
Postat av: Ester

Nä, fy fan vad kallt!

Jag är impad!

2010-01-10 @ 14:05:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: