Sanrioland ger blodad tand

Vad många av mina läsare inte vet är att jag bott utomlands under 90-talet. Jag levde ett väldigt harmoniskt liv i en fantastisk land i fjärran öster. Kan ni tänka er? Blingbling bodde i Japan. Lilla jag kvartade ensam i en tvåplansvilla i de finaste kvarteren i Tokyo. Ooh la la. Yokatta nee! Jag hade kejsarens svärföräldrar som grannar, bara en sådan sak. Egen trädgårdsmästare, städerska, sekreterare. You name it. Subarashii. Egen terrass också. Fy fan. Fett nice. 
 
Men trots allt det underbara och fantastiska fanns där en längtan hem till Sverige. Alltså fatta. Alltid när jag bor eller befinner mig utomlands uppkommer detta sug. Den smyger sig på. Det kallas hemlängtan. Tidig symtom är oftast att man börjar surfa på svenska sidor, man läser svenska tidningar, man söker upp svenskar. Tro mig. För mig var det så illa att jag firade millennium på Svenska Ambassaden. Men du. När klockan slog tolv i Sverige befann jag mig på fetaste nattklubben i Tokyo, så jag hade kul. Tror jag. Att jag kom hem barfota med en blinkande polisbatong i handen säger en del. Gud. det är ju en annan historia. Märker ni hur jag tappar fokus. Fan. Slingrar mig hela tiden. Men vad jag vill säga är;

Det är först när man bor utomlands man hajar hur fantastisk Sverige är. Hur intelligenta (okej, inte alla), vackra och jämställda vi är.  Och för att inte glömma Sveas skönhet. Den bländar de flesta.  
 
Nu ser jag såklart Japan som mitt andra hem. Jag åker gärna dit. Men gud så glad jag är att jag fattade rätt beslut den där gången. Jag hade agerat psykolog tills så många trasiga svenska businessmän att jag insåg att jag själv var i fara. På väg att bli ensam. Det blir man lätt när man bosätter sig i ett annat land. Så snälla kom inte och säg att det är coolt. Det är dumdristigt. Väljer du att bo utomlands, se då till att du har familj eller sambo. För oj vad jag har tröstat många svenska kamikaze pilots. 

Innan jag lämnar Japan måste jag så klart presentera min favorit Sanrio. Nej, det är inte Hello Kitty, det är Bad Batz. Håll till godo.

Minna san Kii o tsukete

image237



Kommentarer
Postat av: Petra

Men vad spännande! Berätta gärna mera, hur kommer det sig att du hamnade i Japan exempelvis? Annars förstår jag det där med hemlängtan... Hemma är bäst ;)

2007-05-08 @ 10:19:23
URL: http://petra.papper.fi
Postat av: Blingbling

Jag har pluggat japanska under många år. Först på Lunds universitet, på Östasiatiska institutionen, sedan vidare till universitet i Japan. Väl på plats i Japan fick jag det rätta kontakterna och vännerna som gjorde min vistelse till en enda lång smekmånad. Men som sagt... Borta bra - hemma bäst =) Jag kanske bloggar mer om det en vacker dag. Jag var med om många fantastiska saker där. Historier att berätta för barnbarnen haha.

2007-05-08 @ 11:05:41
Postat av: Klagan

Jag vet känslan du beskriver. har själv bott iaf drygt ett år i Australien. Fast för mig har det alltid funnits ett hemfärdsdatum. så hemlängtan har aldrig varit det stora problemet.

2007-05-08 @ 16:59:38
URL: http://manskainteklaga.bloggspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: