Rätt kö

När jag åkte till jobbet i morse slog det mig plötsligt vad en stor del av livet går ut på. Nämligen att hamna i rätt kö. Kanske inte lösningen på meningen med livet, men det har onekligen betydelse. Inte bara för mig utan för många. Att sladda in i rätt kö till kassan på ICA är lycka. Att hamna i rätt bilkö, busskö, krogkö, biljettkö, bostadskö och vårdkö likaså. Ja, det finns ett kösystem för det mesta här i livet. Och lyckas du i livets köer, ja då måste du ju helt enkelt bli en lycklig och harmonisk människa.


Hur många köer står jag i per dag. Låt mig se. En slags kö bildas alltid på tunnelbanan och vid spärrarna. Sedan har vi busskön. Där kan du har riktigt otur. För hamnar du sist kanske dörrarna stängs om bussen blivit överfull. Då får du helt enkelt vänta på nästa. Efter busskön kan det tillkomma en kö på Seven Eleven, dvs om jag ska in där och köpa något. Sedan har vi kön i matsalen (för frukost och lunch), kö till kaffeautomaten och toaletten. Till och med när jag sitter på min kontorsstol förekommer det att jag sitter i kö. I telefonkö. Efter jobbet hamnar man såklart återigen i SL-köer eller bilköer, ICA-köer eller butiksköer. Ponera att man alltid skulle hamna i fel kö. Vilken katastrof och tragedi.

Den kortaste kön behöver inte vara den bästa. Det handlar såklart om hur snabbt den sinar. En kö som står stilla är ett stress- och irritationmonent för de flesta. Kanske är det därför som många av oss trängs. Jag kan förstå att det i vissa fall behövs ordningsvakter.


Mina mest tursamma köer so far är bostadskön, eftersom jag vann mitt förstahandskontrakt i ett lotteri. Och självklart vårdkön. Samma dag som jag fick min diagnos hade jag tider i handen för nytt läkarbesök. Detta redan dagen därpå. Men visst. Det var köer till röntgen, narkosbedömningen och blodlabbet. Där trängs dock ingen, tack och lov. Där tar man snällt en nummerlapp och väntar på sin tur. Inte heller muttras det över att vissa har förtur. Det är snarare en lättnad, för då vet man att man inte är sjukast på stället. Det är ju en vinstlott i sig. 



Kommentarer
Postat av: maritzi

Tur att det finns köer annars hade näsan kloggat igen av alla kråkor:D

2007-11-17 @ 22:39:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: