Fredagsfyran - Kalla kriget

Veckans Fredagsfyra behandlar kalla kriget. Inte min starkaste sida, men jag har ju lovat att svara på dessa.

  1. I dagarna är det 25 år sedan den sovjetiska utbåten U-137 gick på grund utanför Karlskrona. Vad minns du av händelsen? (Alternativt: Vad har du hört om händelsen i efterhand?) Jag var bara 7-år när detta inträffade. Minns således inte så mycket. Jag visste knappt var Karlskrona låg. Men självklart kommer jag ihåg att Svenska flottan jagade ubåtar som tycktes vara spöken. Detta Under flera år. I dagarna uppmärksammas händelsen i medier och jag är betydligt mer påläst. Torbjörn Fälldin kan inte ha haft det lätt. Stämningen tycks ha varit kaotisk. Ryssarna var hotfulla och samlades utanför de svenska gränserna. Shit vilken allvarlig säkerhetskris. Världen var på väg mot kärnvapenkrig och vi hamnade mitt i stormens öga.

  1. Under hela 1980-talet pratades det mycket om sovjetiska kränkningar av svenska farvatten och det förekom en stundtals intensiv ubåtsjakt. Inga ubåtar hittades dock (undantaget den grundstötta U-137). Tror du att några främmande makter gjorde intrång? Ryska ubåtarna lekte katt och råtta med de svenska ubåtarna. Det är jag helt övertygad om. Kanske också USA. De opererade ju hejvilt i Norra Ishavet. Kanske tog även de en avstickare till Östersjön.


  2. Det kalla kriget "vanns" av USA, som snart blev världens enda kvarvarande supermakt. Hur tror du att världen hade sett ut om Sovjetunionen fortfarande hade existerat? Värden kanske inte hade sett lika dan ut om Sovjetkommunismen fortfarande existerat. Men vi får inte glömma att vi lever i en ny era idag. Med nya hot. Redan på 80-talet visade Reagan att Sovjet inte var monstret. Snarare bombade han Lybien lite då och då. Michail Gorbatjov var ju en hyvens kille. Titta bara på bilden jag hittade här.

  3. reagan
    4. Dagens "kalla krig" kan sägas föras mellan just USA och bland andra Iran och Nordkorea. Vad tror du utgången blir i dessa hårda ordväxlingar? Här är Nordkorea den kanske mest intressanta konflikten. Nordkorea har fått operera fritt på hemmaplan. Och PANG! Plötsligt provspränger de kärnvapen. Jag är helt övertygad om att USA släpper fokus på Bin Laden och istället jagar Kim Jong II. FN sanktionerar och Nordkorea ser det som en krigsförklaring. Vad händer härnäst?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: