Tur i bostad

Så här kan man också sitta. Men det är inte rätt. Och en gång i tiden använde jag telefonkatalog. Inte heller rätt.
Jag minns det där samtalet och jag vet vem som tog bilden. Och jag minns lägenheten. Den i Lärkstan med fin balkong. Då när jag delade innergård med Iraks ambassad. Mitt under kriget. Tänk er själva att komma hem och höra 1000-tals kurder skalla: Död åt Saddam. Och säkerhetsvakter i vart hörn, smygandes. Hotfull stämning i Stockholms Stads vackraste stadsdel. En idyll. Därför var jag aldrig rädd. Ni som inte vart i Lärkstan--besök den.

Och jag minns det djupa sittbadkaret med tapet på utsidan, den fantastiska balkongen, det anrika huset, den kalla vintern, alla värmeljusen och alla gratiskonserter på Stadion under sommaren. Miss ya Kvarter Piplärkan. Hade det inte varit för den coola 216 kvadrats lägenheten i Vasa Stan så hade jag nog bott där än idag.

I telefon har jag ägaren till våningen på Dalagatan. Och hepp, du kan flytta in sa hon. Tänk er själva att flytta från en tvåa till en våning på 216 kvadrat (med så många rum att det inte gick att räkna). Jag kände mig som en queen när jag skred omkring och andades in historiens alla år och vrår.

Kära läsare, jag glidit runt på räckmackor i denna bostadsbristens stad. Avverkat Gamla Stan, Lärkstan, våning i Vasa Stan/Norrmalm och sedan vunnit mig ett förstahandskontrakt på Söder (som nu omvandlats till bostadsrätt).

Jo, så att. Tur i bostad. Det är jag det.




Kommentarer
Postat av: Hanna

Typsikt norrlänningar!

2009-11-08 @ 19:10:47
URL: http://hannasplats.blogg.se/
Postat av: Blingbling

HAHA! Sant, så sant ;) Det har jag fått höra många ggr.

2009-11-08 @ 19:26:20
Postat av: Magnus

Värsta Monopolbruden!

2009-11-08 @ 20:50:24
URL: http://papamac.blogg.se/
Postat av: Patrik

Men du är SÅ värd det. :)

2009-11-10 @ 00:06:00
URL: http://pudding.blogg.se/
Postat av: Ester

Är glad för din skull! :-)

2009-11-17 @ 22:07:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: