Far och hans dag

Pojken till höger i bild, han med välkammad snedbena, är min far. Är han 10 år? Eller kanske 12? Eller 8? Hur som helst är det ett av hans första framträdande och spelningen är viktig. Det kan man se. Han har ju trots allt kostym dagen till ära.

Min far och musiken. Det är den jag förknippar pappa allra mest med. Alla glada visor, alla reptimmar i garaget och hur du pappa uppmuntade oss att stå på sceen, spela instrument och showa. Pappa satte grunden för min egen livs show. Lärde mig trygghet. Att våga. Att tro på mig själv. Att älska musiken (även fast det nu var bror som fick den musikaliska genen).

Det gick bra för dig pappa. Du gjorde karriär med ditt band och fick kontrakt. 1971 blev du musiker på heltid och det gick av bara farten. Uppträdande på Skansen 1972 och sedan blev det ett gig i Bosse Larssons "Ny Gammalt".

Och vet ni, pappa och hans band blev så poppis att Bosse ville åka ut med dem på en folkparksturné.

Ungefär i samma veva föddes min bror och pappa kände tveksamhet. Skulle du hoppa på detta eller inte? Jag undrar vad som rörde sig i ditt huvud. Hur som helst så tackade du nej. Det blev familj och volvo istället för karriär land och rike runt. Fast det är klart... Många spelaningar var det. Eller hur pappa? Men stolta var vi. Och är vi.

Och jag tackar dig än i dag för att ni repade hemma i garaget så att vi fick leka rockband, spela trummor, sjunga i mikrofon, spela bas och vara med dig. Tack för att du uppmuntrat och stöttat mig i livets alla skeden. Tack för lek och sång. Och tack för att du delat med dig av livets toner; på bas, på dragspel och i andrastämmor. Och för att du valde oss. Kramen.

Älskar dig.
Kan man få din autograf?



Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag blir lite tårögd. Fina Blingblings pappa!

2009-11-08 @ 16:56:04
URL: http://hannasplats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: