Frukta förändringar eller befrukta dem

Ärligt talat. Hur rädd är du för förändringar? Vågar du ta tag i ditt liv? Det där har jag funderat mycket på. Det började på ett seminarium i Bonnierhuset nån gång innan jul. En klok gammal man med livserfarenhet talade till oss stressade 70-taliststrebrar. Vi trodde att han skulle berätta för oss hur vi på bästa sätt effektiviserar vår tid. Tji fick vi. Istället möttes vi av något helt annat.


Det handlar inte om hur du effektiviserar din tid, det handlar om vad du gör av den. Du har ett liv. Fyll det med något. Fyll det med det som är viktigt - för dig.


Den kloka mannens visdomsord etsade sig fast. Jag har ETT liv. Jag ska fylla det med något. SOM BETYDER NÅGOT! Vad betyder något?


Självklart har jag kommit på vad som har betydelse - för mig. Det var inte så svårt. Men för detta krävs förändringar. Det är det som knivigt. Förändringar ställer till det.


Jag tänkte jag skulle fila på ett plus- och minuskonto vad gäller just dessa förändringar. Bara för att se vad jag fightas emot eller för. Sedan ska jag väga alla plus och minus. Blir det fler minus, ja då vet i 17. Då stannar jag i mitt skal ett litet tag till. Blir det fler plus. Då blir det åka av. Just nu mer plus på min lista. Bra va?!



Förändringar (+) : Förnyelse, energi, ambitioner, glädje, utveckling, nya miljöer, nya relationer.


Förändringar (-) : Rädsla, nervositet, ängslan, stress.


- - - - -


Förresten, vad skiljer förändring från förnyelse. Betyder det samma sak?


Nej, jag kommer inte att blogga om vad jag vill förändra. För personligt och faktiskt lite hemligt. Blingbling älskar hemligheter.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Förnyelse kan nog också vara att gå tillbaka till något som man tidigare haft. Att finna något hos en själv man glömt bort. Men det kanske är en förändring oxå. Hur som helst så tror jag att förändring kräver mod och det har du så att det räcker och blir över.

2008-01-14 @ 15:49:29
Postat av: Hanna

Förändringar är svåra och läskiga. Men förhoppningsvis ger de något bra. Jag måste bli bättre på att förändra saker. Göra något nytt. Det är faktiskt banne mig dags.

2008-01-14 @ 15:55:11
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Ester

Vad bra att du trivs med situationen som den är nu!Jag är nog för mycket trygghetsmänniska för att våga göra några större förändringar... men små förändringar mår jag oftast bra av. Hjärnan vaknar till liv på något sätt.

2008-01-14 @ 17:01:30
URL: http://missesters.blogg.se/
Postat av: tess

bling! hanna har rätt! det krävs mod att ta tag i saker och förändra. du är en av de modigaste, tappraste personer jag känner. jag hoppas på pluskontot o resor för bling! ta klivet! gört! kram

2008-01-14 @ 18:01:06
Postat av: 08an

oj, den föreläsningen hade jag behövt. jag tror den där trollkarlen i sagan om ringen säger något lika smart som tål att kollas på igen. om man nu tolererar att titta på en frodo med uppspärrad blick....

2008-01-14 @ 18:49:00
Postat av: garbo två

Lyssnade just på teven och en kvinna sjöng: What are you doing with rest of your life. Så sant:jag behöver ständigt påminna mig om att livet är här och nu och det gäller att våga leva livet.
Tack för att du påminde mig åter igen.

2008-01-15 @ 17:38:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: