Old news

Min hobby är och har alltid varit att lära mig nya saker. Så i morse klampade jag in hos Berghs för att kolla kursutbudet och delta i ett seminarium. Tänkte att, nu är det på tiden att jag lär mig något nytt. Men vad händer, jo jag sätter frukostfrallan i halsen. Allt är bara old news, som Gotte brukar säga. Samtidigt blir jag glad, för äntligen fattar jag hur duktiga vi är på just vårt företag. Hur långt vi kommit inom området Direct Marketing och one to one. Vi är inte så dumma trots allt.


Blir det någon kurs för Blingbling undrar ni nu. Ja, faktiskt. Och vet ni varför? Jo, för att tjusningen med kurser är att man kan nätverka och träffa andra marknadsnissar från olika håll och kanter (läs branscher). Det är av dessa jag kommer att lära mig saker, inte av Berghs. Och fullärd blir man aldrig, även om det verkar vara old news.



Kommentarer
Postat av: Dante

fan nästa gång jag är i sth så måste jag låna din hjärna! Jag bjukar öl om du lånar ut din hjärna. Vi håller ju på att dra igång en butik som öppnar om en månad det är ju massa marknadsfrågor då typ som jag känner att jag inte är så kung på trots allt.
/D

2007-09-18 @ 14:28:41
Postat av: Blingbling till D

Lojalitetspromgram och kundfokus/kundvård är min starka sida =) Glöm inte bjuda på skumpa, öl och tilltugg på invigningsdagen hehe. Då är du så gott som hemma. Be sedan kunderna, när de är lagom på fyllan, att lämna alla sina e-postadresser. Då har du ett coolt kunregister (som du såklart måste underhålla). Då kan du göra trevliga e-post utskick/nyhetsbrev när du har olika erbjudanden eller nya coola prylar i butiken, eller rea. Låt dem känna sig utvalda och speciella. Sedan ska du såklart lägga ner lite tid på snygga DR samt nätverka med lite andra butiker. Du gör reklam för dem de gör reklam för dig. Kanske ska du låta en lokal konstnär hänga upp sin konst i butiken, eller. Då blir det ett galleri också. Det tycker jag är coolt. Det gör så att just din butik skiljer sig från andras (trots att kanske inte sortimentet gör det). Man kan både shoppa kläder och besöka galleri på en och samma gång. Coolt. Shit, här kan man ju spåna hur mycket som helst.
Det viktigaste är att du är tjena, tjena med kunden. Att de känner sig bekväma och vill återkomma. Kartlägg hur de handlar. I vilken frekvens, för vilka summor etc. Sedan fjäska. Lär känna igen dina kunder. Kalla dem vid förnamn nästa gång de handlar. Då blir de så impade att de tappar hakan. De kommer så gott som att flytta in i din butik haha =)
Äh nu måste jag jobba =)

2007-09-18 @ 14:47:17
Postat av: Dante

Thx bling du är bra!
Check på invigningsfest en dj och skumpa öl och plockcheck är bokat. Sen får alla som lämnar sina visitkort vara med i utlottning av presentcheckar i butiken och konsertbiljetter till en cool spelning.
För dom som är i vårt kundregister kommer vi köra lite happening när vi har fått in nya kläder varje säsong, typ shoppa innan alla andra med musik och dricka o så där.
Annonser i 2 månadstidningar med sammanlagt 4 insättningar under året är bokat, DR utdelning kommer vi köra också. Men det där med att nätverka med våra grannar får vi bli bättre på.
Thx bra prylar du kommer med
/D

2007-09-18 @ 16:18:37
Postat av: Blingbling

Fan vad bra! Ni har ju koll ju. Mer än jag. DJ är skitbra. Kanske ska ni ge gästerna en liten goodie bag också innan de lämnar stället. Då lär de minnas kvällen och kommer garanterat tillbaka. Självklart något med er logotype på =)
Det där med att nätverka med andra butiker kanske inte är så bra nu när jag tänker efter. För de kan ju faktiskt sno dina kunder. Men se för guds skull till att inte bli deras värst fiende, för då kan de jävlas och sprida rykten. Svenska avundsjukan du vet.
Förresten. Ni kanske borde ha en hemsida också, eller en blogg där ni presenterar nyheterna och visar kläderna i er butik. På så sätt får ni respons av kunder via tex kommentarer. Vad funkar, vad funkar inte =)

2007-09-18 @ 16:31:32
Postat av: nollattan

en vital fördel till: träffa mysiga killar kanske??! det gäller ju att ta varje tillfälle tillvara...

2007-09-18 @ 18:57:00
Postat av: Hanna

Nätverka är helt ultimalt, trodde det var därför folk gick på sånt och enda anledningen till att någon anordnar. För allt de tjatar om hela tiden är ursäktande över att det är korvstoppning de utövar. Och vem blir glad av att höra det. Jag bir bara grymt osugen på korv!

2007-09-18 @ 19:26:56
URL: http://hannasplats.blogg.se
Postat av: Magnus

Nu tycker jag du får visa dina talanger nästa gång mafia träffas ;)

2007-09-18 @ 20:14:12
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Ester

Men gud vad kul det där låter! Man kanske ska byta bransch och umgås med vuxna istället...

2007-09-18 @ 20:46:38
URL: http://missesters.blogg.se/
Postat av: huus

Rätt inställning.

2007-09-18 @ 22:04:03
URL: http://sirhuus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: