Palt fiction & palt n papers

Minns ni brunchen på Hornsgatan? När palt kom på tal. Är det inte dags att vi tar tag i det nu?! Jag efterlyser en Paltfest. Alltså Gollum. Blingbling gillar palt. Kokt palt, stekt palt, flatpalt, blodpalt och Pite palt. Men koka den, det är en vetenskap. Såsom den perfekta mängden mjöl. En annan hemlighet är potatisen. När är den som bäst att göra palt på? Den hemligheten har många tagit med sig i graven.

Det är med palt som med tunnbröd. Hur många bagarstugor går var varma nu för tiden? Vem sitter på det hemliga receptet? Jag får ta en sväng förbi hembyn och kolla läget.

Farmor var förresten en hejare på både palt och tunnbröd. Hon var den bästa.

Svar på Gollums frågor;

Gillar du Palt? Ja
Kan du koka palt? Ja
kan du baka tunnbröd? Nä, men jag har sett många bargarstugor och hängt med många mjöliga tanter som kan sin grej. Dvs tunnbröbakning.


Kommentarer
Postat av: nollåttan

jag vet fortfarande inte vad palt är...!

2007-02-15 @ 22:30:44
URL: http://www.nollattan.blogg.se
Postat av: Pierre

det behöver du inte göra nollattan...det är nasty shit..

2007-02-15 @ 22:37:44
URL: http://dapierre.blogg.se
Postat av: Gollum

1) Palt är som kroppkakor fast mkt godare, och gjort av potatis oh mjöl istället för bara mjöl. I mitten ligger det fina stekta fläsket, det kan man pilla ut och göra en smörbrunn där, oj nu blev jag hungrig.

2) Blir inte palt bäst på gammal potatis? , har för mig det. Jag har undersökt paltgränsen (gegrafiskt) och funnit att den går genom Knivsta. Dvs där säljs palt på Ica.

3)Tänk ett Paltinlägg, detta är min favvoblogg nu, Heja Bling bling din blandning av citybrud och Norrländska är så perfekt avvägd..

2007-02-15 @ 22:42:24
Postat av: http://www.pitea.se/paltakademien.html

Tack Gollum. Det var en fin beskrivning. Kunde inte ha gjort det bättre själv :)

/Blingbling

2007-02-15 @ 22:45:33
URL: http://www.pitea.se/paltakademien.html
Postat av: nollåttan

haha, död man i kista, den garvar jag fortfarande okontrollerat åt, lättroad ikväll! har han asperger eller? ytterligare en sak jag råkat säga till en öl (ja du vet vad det är, eller hur) är att han/hon skulle kanske "ta och läxa upp patienterna" som inte respekterade goda råd. jag fick en ytterst förvånad och äcklad blick som svar.;)

2007-02-15 @ 22:54:44
URL: http://www.nollattan.blogg.se
Postat av: nollåttan

jag menade inte att störa din fina paltinlägg. skyller på vinet.

2007-02-15 @ 22:56:23
URL: http://www.nollattan.blogg.se
Postat av: nollåttan

"ditt fina" ....äh grammatiken skyller jag oxå på vinet.

2007-02-15 @ 22:56:48
URL: http://www.nollattan.blogg.se
Postat av: Blingbling

Till 08:an: Inte sabbar och stör du något. Det är bara trevligt =D

2007-02-15 @ 23:01:33
Postat av: nollåttan

shit, paltakademin, det är hardcore.

2007-02-15 @ 23:15:34
URL: http://www.nollattan.blogg.se
Postat av: Magnus

Förlåt en yngling, men kroppkakor är ungefär lika bra ledtråd som palt. Är det gott? Min farsa ryar om att surströmming ger hår på bröstet. Jag har ätit denna norrländska "delikatess" en gång. Det räckte. Frågan är alltså om palt är gott eller är det som surströmming? Äter man surströmming längs hela norrlandskusten? Jag känner hur min okunnighet om det norrländska köket lyser igenom. Finns det fler norrländska rätter, vi ignoranta sörlänningar inte känner till?

2007-02-16 @ 06:36:07
URL: http://papamac.blogg.se
Postat av: Bussan

Men Blingbling, har du tissetatt också (kollar fotot till hö)?? Underbart söt!

Jag tänker inte kommentera något angående pitepalt, kan inte uttala mig alls i det ämnet... Jag är bättre på relationer och livet... ;0)

Tack för din mailadress! Trevli´ älg!

Bussan

2007-02-16 @ 09:55:01
Postat av: Från den andra gudmodern

Varför börjar alla prata om palt. Jag sa till min sambo häromveckan att jag var sugen på palt och tänkte göra ett storkok palt snart. några dagar senare pratar jag med min syster, då står vår far vid hennes spis och kokar palt. En släkting kokade också. Nu stöter jag på samtalsämnet palt av Dig Blingbling! Det måste vara ett godartat virus som sprids....

Potatisen är nog perfekt denna årstid för palt, lite lagom åldrig. Min moster Thyra gör världens godaste palt. Flatpaltar med bara vetemjöl och ingent kornmjöl överhuvudtaget. Sen tärnas fläsket och steks i pannan brevid!

Lycka till med paltkoket!
Kramar från den andra gudmodern!

2007-02-16 @ 10:15:10
Postat av: Blingbling

Till gudmoder från en annan gudmoder: Vet du, jag har ätit Thyras palt. Den är gudomlig. Jag tror jag åt tre stycken eller nåt. Förresten, kan man kanske gå en paltkurs hos er far =) Jag tror jag ska fråga honom.

Till Bussan: Tissetatten lämnade jag hos min far när jag flyttade till Stockholm. Efter det har hon fått många kullar kattungar. Inga p-piller där inte. Kissen på bilden är en av dessa söta kattungar. En helvit bomullstuss som heter Knudde.

2007-02-16 @ 10:22:34
Postat av: Från den andra gudmodernn

Jag glömde att ge dig boktips!

Jag fick en alldeles underbar bok av min mamma för några år sedan skriven av Torgny Lindgren och Ella Nilsson som heter Maten, hunger och törst i Västerbotten. I den får man läsa en brevväxling mellan dessa två som handlar om mat.... och det finns recept på mor Märtas palt, blodpalt.
Torgny Lindgrens språk fängslar mig!

En annan fin bok som innehåller norrlänska recept i är: Mat i Västerbotten, utgiven av Västerbottens museum
och Två Förläggare bokförlag (också present av min mor)

2007-02-16 @ 10:24:15
Postat av: från den andra gudmodern

Jag tror nog att min far ger dig provatlektioner om du frågar honom!
Det är synd att moster Thyra inte är i skick att laga så mycket mat längre, jag ska i alla fall fråga henne om hon har några exakta mått på mjöl, potatis... Det är ju så där med de duktiga kokerskorna, de höftar lite!

Jag har i alla fall fått recept på blodpalt, hälften vattten, hälften blod, salt och vetemjöl. Vispa blod och vatten, salta och rör ned mjölet till lagom konsistens.....;)

2007-02-16 @ 10:29:36
Postat av: Blingbling

Till den andra gudmodern: Tack för de fantastiska boktipsen. Dom böckerna ska jag önska mig i födelsedagspresent (av min mor) =) Och tack för receptet. Kram

2007-02-16 @ 10:44:25
Postat av: Pierre

hör och häpna...faktist lagt in ett nytt inlägg i bloggen.

2007-02-16 @ 11:05:02
Postat av: Blingbling

Till Pierre: Jag visste det =) Fan vad bra. Ska genast kolla in det.

2007-02-16 @ 11:09:06
Postat av: Pierre

naj naj naj....inte tillbaka...bara ett tack lixom.

2007-02-16 @ 11:19:07
Postat av: Blingbling

Till Pierre: Snyft, jag som trodde du var tillbaka. Attans... Tack själv förresten :)

2007-02-16 @ 11:22:39
Postat av: Lazy Girl

oh my god...! jag trodde palt var en myt...

2007-02-17 @ 00:19:06
URL: http://industrialview.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: