Giving up f**k for food

En kort resume från helgens frosseri på Lux;

Jag avnjöt en förrätt av havets läckerheter. Färsk löjrom, krabba, musselkräm och alger. Och varmrätten, som var det ljuvligaste jag någonsin ätit, bestod av rådjursytterfilé med sotat späck, sockerbrända enbär, päron och spröd deg. Gaaah, det var så in i helvete gott. Desserten då, den tog mig till den sjunde, jag svär. Vad sägs om hasselnöt- och getmjölkssorbet, äpple, salt kola och quinoarån!


Utöver detta bjöd köket på överraskningar. En aptitretare av karamellisserade oliver och små bollar fyllda med en ansjovisröra (på en bädd av rom och gräddfil). Mellan rätterna bjöds det sedan på sorbet för att neutralisera smaklökar. Mmmmmmm. Och vänta, jag höll på att glömma brödet. Underbart. Lux egna dessutom. Till och med smöret, som kom från lokala producenter, var mumma.


Vinet vi valde ut till förrätt och varmrätt var som medicin för själen. Tyvärr minns jag inte vad dessa hette. Ett jag drack var från Spanien, det andra från USA. Sedan blev det också en öl från ett bryggeri i Dalarna.


Efter maten avnjöts ett kaffe från Etiopien och en Whiskey. Köket dök upp med ytterligare läckerheter för att lindra smärtan när notan anlände. Tusenlappar rullade, men det var värt varenda krona.


Vad Micke åt? Ja, det var gott även det. Till förrätt valde han vaktelbröst med äppelkärnolja, cidergelé och rostade oliver. Varmrätten samma som mig och desserten ett pralinfat från Lux dessert och choklad.

Efter middagen mötte vi upp GH och Co på Clarion för att avrunda. Eller avrunda och avrunda, vi blev kvar till sent om natten.





Lux


Kommentarer
Postat av: Ylva Östergren

Tycker mycket om det du skrev! Underhållande att se en del bra saker och inte bara det generella grejerna som man kan läsa om hela tiden. ;)

2010-09-27 @ 13:04:30
URL: http://royalorchidholidays.se/hotell/krabi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: