Lussilångnatt - trollens natt

Lussifärden drar fram i nattmörkret. Jag svär, lussikäringens blick är så stark och hon förgör alla hon ser på. Häxor och troll väser i mitt öra, den styckade tuppen gol "Chiristus natus est" och Herodes hotar med att döda barnen. Inte nog med det... Tiggande Judas smeker mig på benet och Staffansföljets hästar skenar och slår bakut. Allt kan hända den 13 december. För ni vet väl att denna natt är årets längsta enligt Julianska kalendern. Faktiskt den natt då de döda återvänder hem till oss, viskandes i mörkret.
 

Sedan bara händer det. När jag sitter med hjärtat i halsgropen skrider hon in i Blå Hallen. Vackra orientaliska prinsessan Bushra. Jag slutade helt enkelt andas. Med en kandelaber på hjässan svävar hon fram med ljus och hopp. Åh gud så vackert.



Kommentarer
Postat av: GH

Haha lite för mycket sprit på Lucia eller :=) ??

Kram
/GH

2006-12-15 @ 09:42:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: